راهنمای اقدامات لازم برای حضور در نمایشگاه

راهنمای حضور در نمایشگاه ها

حضور در نمایشگاه‌ ها فرصت بسیار خوبی برای کسب و کارها است؛ چرا که به تبلیغات و برند شدن آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. البته رسیدن به این هدف نیازمند دانستن اقداماتی است که باید قبل و حین شرکت در نمایشگاه انجام شوند. باید بدانید که رقابت در این نمایشگاه‌ها سنگین است و هر کسب و کاری تلاش می‌کند خدمات و محصولات خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کنند.

اقدامات لازم برای شرکت در نمایشگاه

کسب و کارها همیشه در حال مسابقه و رقابت با یکدیگر هستند و بزرگ‌ترین عرصه آن نمایشگاه‌ها هستند. با شرکت در نمایشگاه کارآفرینان امکان ارتباط با مخاطبین را به طور مستقیم خواهند داشت تا ضمن معرفی کسب و کار خود، از نظرات و دیدگاه‌های آنها استفاده کنند. این موضوعات سبب شده حضور در این نمایشگاه‌ها برای برندها ضرورت پیدا کند. برندی که بتواند قدرت خود را در نمایشگاه نشان دهد، قدم‌های بزرگی در حوزه برندینگ بر خواهد داشت. در ادامه راهنمای حضور در نمایشگاه با معرفی اقداماتی که باید قبل و حین برگزاری نمایشگاه مورد توجه قرار دهید را خواهید خواند.

اقدامات قبل از نمایشگاه برای طراحی غرفه

برای داشتن غرفه‌ای جذاب و مناسب باید اقدامات لازم برای شرکت و اصول حضور در نمایشگاه را اعمال کرد. قبل از همه چیز باید دلایل حضور در نمایشگاه را برای خود مشخص کنید که با چه هدفی قرار است به نمایشگاه بیایید؟ غرفه می‌بایست با خدمات و محصولاتی که شما ارائه می‌دهید هماهنگ باشد. این هماهنگی هم از نظر طراحی مد نظر است و هم تشریفاتی که ارائه می‌دهد. برای مثال افرادی که در غرفه حضور پیدا می‌کنند چه ویژگی‌های ظاهری و رفتاری داشته باشند. اقداماتی که به شما کمک می‌کند غرفه جذاب‌تری داشته باشید را در اینجا جمع آوری کرده‌ایم.

  • طراحی غرفه: شرکت‌هایی وجود دارند که طراحی غرفه آن‌ها به صورت گروهی انجام می‌شود؛ بدین معنی که یک گروه از اعضای شرکت این کار را انجام می‌دهند. اما بعضی شرکت‌ها فراخوان می‌دهند تا شرکت‌های داوطلب فعال در این حوزه را بیابند و طراحی غرفه را به آن‌ها بسپارند.
  • نحوه ارائه خدمات یا چیدمان محصولات: محصولات غرفه شما باید طوری چیده شده باشند یا خدمات به گونه‌ای ارائه داده شوند که مخاطبان برای دریافت یا مشاهده آن‌ها مشکلی نداشته باشند. گاهی غرفه‌ها به قدری شلوغ هستند که مخاطبان موفق به دیدن تمام محصولات نمی‌شوند و تمایل دارند‌ هر چه زودتر محل را ترک کنند.
  • آماده سازی پرسنل غرفه: پیش از شروع نمایشگاه باید تعیین کنید که چند نفر در غرفه حضور خواهند داشت و هر فرد در کدام بخش فعالیت خواهد کرد. تعیین محدوده جایگاه و وظایفی که هر یک از پرسنل بر عهده دارند به غرفه شما کمک می‌کند عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد.
  • تهیه هدیه‌ها و ملزومات تبلیغاتی: مخاطبانی که در نمایشگاه حضور دارند در واقع مشتریانی بالقوه هستند. برای آنکه بتوان آن‌ها را مجاب به خرید محصولات و دریافت خدمات خود نمود باید از هدیه‌ها و ملزومات تبلیغاتی استفاده نمود. علاوه بر این، ملزومات مذکور به دیده شدن غرفه شما کمک می‌کنند و برندینگ اتفاق می‌افتد. از جمله ملزومات تبلیغاتی می‌توان به کارت‌های ویزیت و کاتالوگ‌ها اشاره کرد.
  • پذیرایی از مهمانان VIP: اگر مخاطبانی به عنوان مهمانان VIPدر غرفه شما حضور پیدا خواهند کرد، باید برای پذیرایی از آنان در هنگام حضور در نمایشگاه برنامه ریزی کنید. بهتر است یک آبسرد کن در غرفه شما وجود داشته باشد. حتما از قبل ظروف و رستورانی که از آن غذا تهیه خواهید کرد را تعیین کنید. پیش از آن نیز آماده سازی منو پذیرایی اهمیت بسیاری دارد؛ پس منو را با دقت بچینید.

حتما بخوانید: انواع غرفه‌های نمایشگاهی

اقدامات حین برگزاری نمایشگاه

غرفه‌ای که در نمایشگاه قرار می‌گیرد، باید توسط افرادی حرفه‌ای اداره شود که انگیزه بالایی هم دارند‌. نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط این افراد تاثیر بسیاری بر مخاطب می‌گذارد. افراد حاضر در غرفه باید کارت شناسایی خود را در هنگام حضور در نمایشگاه روی سینه بچسبانند. برای عملکرد بهتر این افراد می‌توانید تمام انتظارات خود را به آنها منتقل کنید و خود نیز برای مواجهه با مشتریان در غرفه حضور داشته باشید.

لازم است که در حین برگزاری نمایشگاه نیز فعالیت رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند را یادداشت کنید. این کار باعث می شود که نحوه حضور در نمایشگاه برای خودتان موثرتر باشد. در مرحله بعدی اجازه ایجاد بی‌نظمی در غرفه را ندهید. دقت بسیاری بر آن تایم بودن داشته باشید و به صورت برنامه ریزی شده عمل کنید.

به مشتریانی که زمان بیشتری را در مقابل غرفه شما اختصاص می‌دهند، توجه کنید. این موضوع نشان دهنده کنجکاوی مشتریان و تمایل آن‌ها به صحبت با صاحب غرفه است. نظرات مشتریان را بشنوید نکاتی که ضروری به نظر می‌رسند را یادداشت کنید. مخاطبانی که پاسخ سوالات خود را می‌گیرند از عملکرد غرفه شما راضی خواهند بود.

نکات لازم برای برگزاری نمایشگاه موفق

یک نمایشگاه موفق باید تمام اهداف برگزار کننده را محقق سازد. در واقع نمایشگاه جایی برای رشد یک کسب و کار و برند است که افراد با حضور در نمایشگاه و با تحقق این موضوع می‌توان آن را موفق خواند. در ادامه نکاتی را می‌خوانید که در برگزاری نمایشگاه موفق به شما کمک می‌کنند.

  • نمایشگاهی مناسب برای برپایی غرفه خود انتخاب کنید.
  • ملزومات تبلیغاتی خود را چند هفته قبل انتخاب کرده و سفارش دهید.
  • در طراحی غرفه از عناصر جلب کننده توجه مخاطبان خود استفاده کنید.
  • برای ارتباط موثر با مخاطبان برنامه ریزی کنید.
  • مشتریان بالقوه را شناسایی کرده و پس از پایان نمایشگاه نیز با آنان در ارتباط باشید.

حتما بخوانید: معرفی بهترین غرفه سازهای نمایشگاهی

هزینه های حضور در نمایشگاه

حضور در نمایشگاه هزینه‌هایی را نیز به دنبال دارد. طراحی غرفه نمایشگاهی به روش‌های گوناگون صورت می‌گیرد که همین موضوع هزینه‌های آن را متفاوت می‌سازد. بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه حضور در نمایشگاه بیان کرد. معمولاً هزینه های حضور در نمایشگاه شامل موارد زیر می شود.

  • برگزیدن یک مجری طراح جهت غرفه سازی
  • انتخاب نوع طراحی غرفه
  • بزرگ یا کوچک بودن غرفه که غرفه‌های بزرگ‌تر هزینه تمام شده کم‌تری در هر متر مربع دارند
  • انتخاب و خرید ابزار و متریال مورد نیاز
  • اجرای طبقه دوم در غرفه
  • انتخاب نوع کف سازی
  • طراحی غرفه در فضای باز یا سرپوشیده که در فضای باز به امکانات هزینه‌بر بیشتری احتیاج است
  • استفاده از رنگی خاص برای رنگ کردن دیوارهای غرفه
  • سفارش طرح‌هایی با خطوط منحنی که دستمزد نجار را بالا می‌برد
  • سفارش طرح‌های نیازمند به دستگاه cnc که هزینه‌بر است
  • تعداد لایت باکس‌های انتخاب شده
  • نوع و سبک نورپردازی

جمع بندی

در این مقاله راهنمایی کامل برای نحوه حضور در نمایشگاه و طراحی غرفه در نمایشگاه به شما ارائه شد. این رویداد بسیار مهم نیازمند دنبال کردن اقداماتی است تا اهداف را محقق کند. این اقدامات هم پیش از شروع کار غرفه و هم در حین برگزاری نمایشگاه باید مد نظر قرار گیرند. بحث هزینه طراحی غرفه نیز از موضوعات بسیار مهم است که ما عوامل موثر بر آن را یک به یک معرفی کردیم.

4.4/5 - (7 امتیاز)