زیباترین برج های جهان از نظر طراحی

غرفه سازی ارسطو – سید  مهدی نجفی – از بلندترین برج جهان، برج خلیفه، تا برج آگبار با ابعاد متوسط، همه این سازه‌ها یک ویژگی مشترک دارند: طراحی خیره‌کننده.

 

رسانه ارسطو – قبل از اینکه دغدغه اصلی سازندگان، ساختن آسمان‌خراش‌های زیبا باشد، مسابقه‌ای برای رسیدن به آسمان وجود داشت.  با این حال، در طول قرن گذشته که ما شاهد جهش قابل توجهی در ارتفاع کل بلندترین آسمان‌خراش‌های خود بوده‌ایم (طبق تعریف، آسمان‌خراش ساختمانی است که بیش از 330 فوت باشد). کلمه آسمان‌خراش و قرن بیستم با هم مترادف هستند. ساختمان بلند نقطه عطف عصر ما است. “آسمان خراش به عنوان یک شگفتی سازه ای که محدودیت های سنتی را در مورد جاه طلبی مداوم بشر برای ساختن به آسمان ها می شکند، خیره کننده ترین پدیده معماری قرن حاضر است.” با بلندترین ساختمان جهان (برج خلیفه) با ارتفاع ۲۷۱۷ فوت، این برج ها به ارتفاعات خیره کننده ای رسیده اند و باعث شده است که اولین آسمان خراش مدرن، ساختمان ده طبقه بیمه خانه ۱۸۸۴ در شیکاگو، در مقایسه با آن بسیار کوچک به نظر برسد.

در حالی که همیشه آسمان خراش ها، زیبایی نبوده اند، هر پروژه جدید یک شگفتی مهندسی است که به شکل دادن به منظره یک شهر و تعیین خط افق آن کمک می کند. طراحی یک آسمان خراش تقریبا رویای هر معمار در دنیا است. این استعدادها دائماً به دنبال ابداع و ساخت مجدد آسمان‌خراش مدرن با طراحی‌های بالاتر و پیشرفته‌تر هستند. از جنبش آرت دکو در آغاز قرن بیستم تا سبک‌های مدرن‌تر و نئوآینده‌نگر، هر ساختمان مظهر تکامل معماری شهری است. در نهایت، خط افق هر شهری داستانی متمایز از نوآوری و جاه طلبی را روایت می کند و این 31 سازه خیره کننده نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

شروع کنیم

Abode318 (Melbourne, Australia)

غرفه سازی نمایشگاهی
طراحی منحصر به فرد موج مانند Abode318 بیش از یک انتخاب طراحی زیبایی شناختی است، بلکه باعث ایجاد عایق برای ساختمان مسکونی می شود. این سازه که توسط Elenberg Fraser و Disegno استرالیا طراحی شده است، شامل 450 آپارتمان با برخی از بهترین مناظر در ملبورن است.

Willis Tower (Chicago, Illinois)

غرفه سازی نمایشگاهی
برج ویلیس که در سال 1973 تکمیل شد، مدت‌هاست نمادین‌ترین قطعه از خط افق شیکاگو بوده است. این سازه لاکی مشکی که قبلاً برج سیرز نامیده می شد، یکی از بلندترین سکوهای رصد در نیمکره غربی را دارد.

Transamerica Pyramid (San Francisco, California)

غرفه سازی نمایشگاهی

این ساختمان آینده نگر که خط افق سانفرانسیسکو را پر می کند در سال 1972 ساخته شد و به نماد شهر طلایی تبدیل شده است. ویلیام پریرا این شاهکار معماری را طراحی کرد.

Al Hamra Tower (Kuwait City, Kuwait)

غرفه سازی نمایشگاهی

برج الحمرا یک ساختمان چندرسانه‌ای است که توهم حرکت را به وجود می‌آورد، گویی در اواسط انتقال پیله به یک ورق شیشه است. این سازه که توسط شرکت‌های Skidmore، Owings & Merrill و Ramshir and Callison ساخته شده است، ارتفاع قابل توجهی به 1358 فوت دارد.

432 Park Avenue (New York, New York)

غرفه سازی نمایشگاهی

برج خیابان 432 پارک با ارتفاع چشمگیر 1396 فوت، بلندترین ساختمان مسکونی تکمیل شده در نیمکره غربی است. این برج بلوک‌ مانند که توسط رافائل وینولی طراحی شده است، با مربع‌های متقارن و چراغ‌هایی با الگوی خاصی طراحی شده تا به افق نیویورک بیافزاید.

Marina Bay Sands Hotel (Singapore)

غرفه سازی نمایشگاهی

هتل مارینا بی سندز یکی از شناخته شده ترین ساختمان های سنگاپور است. این ساختمان سه ستونی که توسط موشه سافدی طراحی شده است، توسط بزرگترین استخر بی نهایت پشت بامی به هم متصل شده است.

Agbar Tower (Barcelona, Spain)

غرفه سازی نمایشگاهی
ساختار گلوله‌ای شکل برج آگبار با موزاییکی از شیشه پوشانده شده است که ریشه‌های معماری بارسلون را که توسط آنتونی گائودی بنیانگذاری شده گذاشته شده است، فرا می‌خواند. این ساختمان که توسط معمار فرانسوی ژان نوول جان گرفت، در ابتدا مورد استقبال قرار نگرفت، اما در نهایت به قطعه ای مشهور از آن شهر کاتالان تبدیل شد.

Tokyo Skytree (Tokyo, Japan)

غرفه سازی نمایشگاهی
برج رسانه ای نوآینده‌نگر که توسط نیکن سککی طراحی شده است، در سال 2012 وارد خط افق شهر شد. توکیو اسکای تری Tokyo Skytree که شبیه یک بتکده ژاپنی است، گردشگران را دسته دسته گردشگران را به عرشه تماشایی تماشایی می‌کشاند. مشبک “سفید درخت آسمان” که نمای بیرونی را می پوشاند، پایه ای عالی برای نمایش نور شبانه برج است.

Shanghai World Finance Center (Shanghai, China)

غرفه سازی نمایشگاهی

طراحی ذوزنقه ای مرکز مالی جهانی شانگهای (در سمت راست) که توسط کوهن پدرسن فاکس طراحی شده است، با شکاف مستطیلی شکل در سال 2008 تکمیل شد.

Abraj Al-Bait Tower (Mecca, Saudi Arabia)

غرفه سازی نمایشگاهی

به عنوان بخشی از یک مجموعه هفت ساختمانی، برج ساعت چهار وجهی مشرف به مسجد مقدس مکه (کعبه) است. جدای از زیبایی‌های نئوکلاسیک آن، این برج که یک هتل نیز هست، به چراغی برای نمازگزارانی تبدیل شده است که مایل به زیارت مکه هستند. این برج توسط شرکت آلمانی SL Rasch طراحی شده است.

John Hancock Center (Chicago, Illinois)

غرفه سازی نمایشگاهی

ساختمان نمادین آبنوس با آنتن های دوقلو با تیرهای ساختاری مات پوشیده شده است که طرحی هندسی ایجاد می کند. این سازه مخروطی که توسط Skidmore، Owings & Merrill طراحی شده و در منطقه Magnificent Mile شیکاگو واقع شده است، به بخشی دوست داشتنی از خط افق شهر تبدیل شده است.

Turning Torso (Malmö, Sweden)

غرفه سازی نمایشگاهی

آسمان‌خراش مسکونی نوآینده‌نگر Turning Torso بسیار بالاتر از ساختمان‌های اطراف آن منطقه است. هر طبقه یک شکل پنج ضلعی نامنظم است که با هر داستانی تغییر می کند. بالاترین طبقه 90 درجه از سطح زمین پیچ خورده است. طراحی شده توسط سانتیاگو کالاتراوا، الهام بخش شکل منحصر به فرد این ساختمان از مجسمه یک وسط انسان پیچ خورده است.

Taipei 101 (Taipei, Taiwan)

غرفه سازی نمایشگاهی

شبیه به سبک برج جین مائو، تایپه 101 ریشه در معماری سنتی چین دارد. در سال 2010 تکمیل شد و توسط Chu-Yuan Lee و C.P. وانگ، 101 داستان از نظر عددی نمادی از زمان است که در دهه جدید و سال جدید شروع می شود.

Canton Tower (Guangzhou, China)

غرفه سازی نمایشگاهی

برج کانتون که توسط مارک همل و باربارا کویت و همچنین تیم آروپ طراحی شده است، بهترین تجربه گشت و گذار و دارای بلندترین پلکان روباز جهان است که در آن مهمانان می توانند به صورت فیزیکی از برج بالا بروند. نمای بیرونی مشبک مانند بالارونده سازه به سمت بالا می پیچد و به برج ظاهر یک استکان کمر باریک می دهد.

Petronas Twin Towers (Kuala Lumpur, Malaysia)

غرفه سازی نمایشگاهی

با ارتفاع 88 طبقه، تم اعداد هشت که در سرتاسر ساختمان استفاده شده است نمادی از خوشبختی است. این دو برج که توسط مرحوم سزار پلی طراحی شده‌اند و توسط یک پل معلق به هم متصل شده‌، در معماری اسلامی پایه‌گذاری شده‌اند. به دلیل زمین نرمی که برج‌ها روی آن ساخته شده‌اند، عمق پایه‌ها تا 374 فوت پی ریزی شده است.

Space Needle (Seattle, Washington)

غرفه سازی نمایشگاهی

بلندترین و شناخته شده ترین سازه سیاتل در نتیجه دو ایده برای نمایشگاه جهانی این شهر در سال 1962 ساخته شد. یکی از این کانسپت ها از یک بالن بسته و دیگری از طراحی بشقاب پرنده الهام گرفته شده است. این دو ایده با هم توسط ادوارد ای. کارلسون و جان گراهام جونیور ارائه شده است. برای ایجاد نقطه عطف ایالت واشنگتن ترکیب شدند.

Oriental Pearl Tower (Shanghai, China)

غرفه سازی نمایشگاهی

Oriental Pearl Tower توسط 11 کره با اندازه های مختلف  چند ستون به هم متصل شده اند. اگرچه طراحی این سازه به یک ضرب المثل قدیمی چینی تشبیه شده است، طراح جیانگ هواچنگ اصرار دارد که این موضوع یک تصادف است.

CN Tower (Toronto, Ontario)

غرفه سازی نمایشگاهی

برج CN علاوه بر طراحی سوزنی‌مانند قابل تشخیص، یک آیتم فهرست سطلی برای بسیاری از گردشگران مشتاق است. این برج که توسط معمار استرالیایی جان اندروز طراحی شد در سال 1976 به پایان رسید و تا سال 2007 رکورد بلندترین سازه جهان را در اختیار داشت.

Burj Al Arab Jumeirah (Dubai, United Arab Emirates)

غرفه سازی نمایشگاهی

این هتل مجلل بادبانی شکل که در جزیره مصنوعی کوچکی قرار دارد، به نظر می رسد که در حال ورود به بندر در ساحل جمیرا است. این سازه توسط معمار بریتانیایی الاصل تام رایت طراحی شده است.

Jin Mao Tower (Shanghai, China)

غرفه سازی نمایشگاهی

معماران در SOM هنگام ایجاد برج پست مدرن جین مائو از معماری سنتی چین الهام گرفتند. نتیجه به یکی از قابل تشخیص ترین ساختارها در منطقه تجاری شانگهای تبدیل شده است. این ساختمان که 1380 فوت ارتفاع دارد، یکی از اولین ساختمان هایی بود که از مهندسی سازه پیشرفته جدید استفاده کرد که می توانست در برابر بادهای طوفانی و همچنین زلزله های تا 7 ریشتر مقاومت کند.

Shanghai Tower (Shanghai, China)

غرفه سازی نمایشگاهی

نمای بیرونی طبقاتی برج 128 طبقه به گونه ای طراحی شده است که از نظر انرژی کارآمد باشد و جنبه هایی شامل یک لایه شیشه ای دوتایی برای کاهش جذب گرما داشته باشد. برج Gensler’s Shanghai به دلیل تلاش های خود عنوان “سبزترین آسمان خراش” را به خود اختصاص داد.

Burj Khalifa (Dubai, United Arab Emirates)

غرفه سازی نمایشگاهی

برج خلیفه با ارتفاع ۲۷۲۲ فوت در حال حاضر بلندترین ساختمان جهان است. برج که توسط Skidmore، Owings & Merrill طراحی شده است، از معماری اسلامی، به ویژه مسجد بزرگ سامرا الهام گرفته اند.

Empire State Building (New York, New York)غرفه سازی نمایشگاهی

ساختمان امپایر استیت یکی از شناخته شده ترین سازه های نیویورک است. طراحی این آسمان‌خراش توسط Shreve, Lamb & Harmon، 15 پانزده بار تغییر کرد تا اینکه مطمئن شد بلندترین آسمان‌خراش در آن زمان خواهد بود.

One World Trade Center (New York, New York)

غرفه سازی نمایشگاهی

مرکز تجارت جهانی با ارتفاع نمادین 1776 فوت، نشانه ای از سال استقلال آمریکا، در سال 2014 به خط افق نیویورک ملحق شد. مرکز تجارت جهانی که توسط Skidmore، Owings & Merrill طراحی شده است، بلندترین ساختمان در نیمکره غربی است.

Rate this post