آشنایی با مراحل ساخت غرفه نمایشگاهی و نکات مهم

می‌توان گفت نحوه ساخت غرفه نمایشگاهی بسیار مهم است، از آنجایی که طراحی غرفه نمایشگاهی منحصر به فرد موجب تبلیغ و معرفی محصولات و کسب و کار برندها می‌گردد. از این رو نحوه طراحی غرفه نمایشگاهی به تجربه و دانش مناسبی نیاز دارد تا شرکت‌ها بتوانند از غرفه نمایشگاهی بیشترین سود را بدست آورند.

به همین جهت ساخت غرفه نمایشگاهی باید به دست افراد با تجربه و ماهر صورت گیرد که به خوبی به اصول ساخت انواع غرفه‌ آشنا باشند. به خاطر اهمیت این موضوع در این مقاله سعی کردیم به بررسی مراحل ساخت غرفه نمایشگاهی و مهمترین نکات غرفه سازی نمایشگاهی بپردازیم.

نکات مهم برای شروع غرفه سازی

ساخت غرفه نمایشگاهی این فرصت را به شما می‌دهد تا بتوانید شرکت خود را نمایش دهید و به جذب مخاطبان و مشتریان عبوری زیادی بپردازید. بنابراین با توجه به این که نحوه طراحی غرفه نمایشگاهی بسیار حیاتی است، از این رو طراحی این غرفه‌ها باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی صورت گیرد.

غرفه سازی نمایشگاهی

همچنین باید نکات مهم در طراحی غرفه نمایشگاهی و استاندارد های لازم را رعایت نمود تا توجه بازدیدکنندگان به غرفه نمایشگاهی مورد نظر بیش از پیش جلب گردد. برخی از مهمترین نکات و استانداردها به قرار زیر هستند:

  • توجه به مکان غرفه
  • استفاده از مواد و متریال‌های باکیفیت در طراحی غرفه
  • متناسب بودن فضای غرفه نمایشگاهی
  • توجه به اصل مشتری مداری در طراحی انواع غرفه نمایشگاهی
  • استفاده از رنگ‌های مناسب در طراحی غرفه
  • تزیین مناسب غرفه نمایشگاهی
  • استفاده از روشنایی مناسب و جذب بازدیدکنندگان بیشتر

غرفه سازی نمایشگاهی

مراحل ساخت غرفه نمایشگاهی

از آنجایی که غرفه نمایشگاهی در واقع نشان‌دهنده کسب‌وکار شما به عموم افرادی است که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، بنابراین ساخت غرفه نمایشگاهی باید براساس اصول و استانداردهای خاصی انجام شود تا طرح و جلوه چشمگیری داشته باشد. بنابراین برای آشنایی مخاطبان مهمترین مراحل غرفه سازی نمایشگاه را می‌توان این طور بیان کرد:

کف ریزی غرفه

معمولا از سوی نمایشگاه پلانی به شرکت‌ها داده می‌شود تا جای غرفه در سالن در محل مخصوص خود تعیین گردد. اکنون تیم ساخت‌وساز در اولین مرحله از ساخت غرفه نمایشگاهی در پلان تعیین شده عملیات کف ریزی را شروع می‌کنند. معمولا برای کف ریزی مکعب‌های به ابعاد یک متر در یک متر که در جنس‌های مختلفی همچون چوبی، پلاستیکی و فلزی هستند در این پلان قرار می‌گیرد تا ارتفاع غرفه از سطح زمین ده سانتی‌متر گردد.

برخی از این مکعب‌ها ارتفاعشان کمتر از ده سانت نیز می‌باشد که این ارتفاع با توجه به سلیقه کارفرما تعیین می‌شود. بسیاری از شرکت‌های غرفه‌ساز مطابق با نوع و مدل کفی که در انبارشان قرار دارد، جهت کف ریزی غرفه نمایشگاهی استفاده می‌کنند تا در هزینه مشتریان تا حد زیادی صرفه‌جویی شود.

پارکت یا موکت کف

معمولا کف غرفه با استفاده از موکت یا پارکت در طرح و رنگ دلخواه مشتری پوشانده می‌شود، انتخاب طرح پارکت و رنگ موکت جهت پوشش غرفه امری سلیقه‌ای است و افراد می‌توانند غرفه نمایشگاهی را به آنچه در ذهن خود دارند، نزدیک کنند.

اجرای غرفه نمایشگاه

بعد از درست کردن کف و پوشش آن با موکت یا پارکت، عملیات اجرای غرفه یا همان نجاری غرفه آغاز می‌گردد. به طوری که تیم نجار با توجه به نقشه و طرحی که دارند، اقدام به ساخت غرفه نمایشگاهی می‌کنند.

آنها با استفاده از ام دی اف و نئوپان درجه یک انواع دیوارهای چینی، میزهای کانتر، باکس‌های هالوژن و… را می‌سازند. استفاده از متریال‌های مرغوب و تیم نجار ماهر ‌موجب ساخت بهترین غرفه نمایشگاهی می‌گردد. معمولا در غرفه نمایشگاهی پیش ساخته دیگر نیاز به ساخت و اجرای غرفه نیست بلکه با جایگذاری آن در پلان مربوطه سایر عملیات را بر روی غرفه‌ها انجام می‌دهند.

غرفه سازی نمایشگاهی

برق کشی غرفه

معمولا بعد از اتمام عملیات اجرا و ساخت غرفه نمایشگاهی، باید به برق کشی غرفه نمایشگاهی پرداخت، غرفه‌ها از سوی نمایشگاه مجوز انشعاب برق سه فاز را می‌گیرند و برق‌ کار از جعبه فیوز موجود در اطراف غرفه، برق مورد نیاز غرفه را تأمین می‌نماید.

به طور کلی در غرفه‌ها پروژکتور، مهتابی، هالوژن‌ و لامپ‌های متعددی وجود دارد که متناسب با نیاز کارفرما می‌توان تعداد آنها را کم یا زیاد کرد. می‌توان گفت محل قرارگیری انواع وسایل روشنایی در طرح مورد نظر غرفه از قبل مشخص شده است تا نور غرفه نسبت به سالن نمایشگاه متناسب باشد و غرفه روشنایی بیش از حد زیاد یا کم نداشته باشد.

نقاشی سازه نمایشگاهی

بعد از اجرا و ساخت غرفه نمایشگاهی، تیم نقاش وارد عمل می‌شود و عملیات بتونه کاری و نقاشی غرفه را مطابق با طرح کارفرما شروع می‌کند. معمولا کارفرما می‌تواند رنگ مورد نظر خود را جهت دادن جلوه بیشتر به غرفه اعلام کند، اما در صورتی که رنگی در نظر نداشته باشد، تیم نقاشی از رنگ‌های پلاستیک جهت جذابیت بیشتر غرفه استفاده می‌کنند.

تاثیر رنگ ها و اشکال در طراحی غرفه نمایشگاهی را نباید نادیده گرفت، چرا که اثر زیادی بر نتایج مثبت از غرفه نمایشگاهی دارد، از این رو انتخاب و استفاده از رنگ مناسب برای بسیاری از کارفرمایان اهمیت بالایی دارد.

غرفه سازی نمایشگاهی

نورپردازی و نصب تجهیزات دیواری

نورپردازی در غرفه سازی نمایشگاهی از اهمیت فراوانی برخوردار است، از آنجایی که میزان روشنایی غرفه تاثیر زیادی بر جلب بیشتر مشتریان دارد. از این رو انواع هالوژن‌ها، لامپ‌ها، مهتابی‌ها و… باید در زمان ساخت غرفه نمایشگاهی و در جای مناسبی در غرفه به کار گرفته شوند تا نور غرفه جلوه‌ای متناسب با نور طبیعی محیط و سالن داشته باشد.

نصب لایت باکس‌ها و تجهیزات دیواری در این مرحله انجام می‌شود، پوستر، لوگو، فلکسی، بک لایت و… از جمله تجهیزات دیواری هستند که به نوعی جلوه‌ای از خدمات شرکت‌ها را نشان می‌دهند و تاثیر فراوانی بر جذابیت غرفه می‌گذارند.

نصب و جانمایی تجهیزات غرفه و نظافت نهایی

کارفرمایان براساس نیازی که دارند باید تجهیزات مناسبی در غرفه خود نصب و در ساخت غرفه نمایشگاهی استفاده کنند که از جمله می‌توان به آب‌سرد کن، مبل و صندلی‌ وی آی پی، ویترین‌گردان و… اشاره کرد. معمولا افراد با توجه به سلیقه خود به استفاده از این تجهیزات می‌پردازند.

غرفه‌ها قبل از چینش محصولات توسط تیم نظافت تمیز می‌‌شوند، این تیم در روز پایانی ساخت و ساز در لحظات آخر وارد عمل می‌شوند و تمامی غرفه‌های نمایشگاهی را تمیز می‌کنند‌، اما گردگیری غرفه نمایشگاهی بعد از عملیات نظافت نباید فراموش شود.

تخریب غرفه بعد نمایشگاه

زمانی که تاریخ نمایشگاه به آخر می‌رسد، تیم نجاری جهت تخریب سازه‌ های غرفه وارد عمل می‌شوند و با جمع ‌آوری و تخریب غرفه، پلان آن را جهت نمایشگاه‌های بعدی خالی می‌کنند.

جمع بندی

نحوه ساخت و طراحی غرفه نمایشگاهی موجب می‌شود تا توجه بازدیدکنندگان از گوشه و کنار نمایشگاه به سمت غرفه شما جلب گردد. ابتدا باید در غرفه شما به عینه تخصصتان مشهود باشد که از طریق نشان دادن محصولات و خدمات خود می‌توانید هدف غرفه را نمایان سازید. بعد باید مخاطب محصولات خود را بشناسید و در جای جای غرفه شعار و تبلیغات محصولاتتان را در محل مناسب قرار دهید.

می‌توان گفت غرفه نمایشگاهی جلوه‌ای از هویت برند شما را به معرض نمایش می‌گذارد، به همین دلیل طراحی داخلی و مراحل ساخت غرفه نمایشگاهی، مکان غرفه و… از مهمترین نکاتی است که باید به طور دقیق انجام گردد و برنامه ریزی مناسبی برای به ثمر رسیدن آنها صورت گیرد.

4.3/5 - (26 امتیاز)